זמרים הם חיה קצת מוזרה. מצד אחד, קול הוא כלי מוזיקלי לכל דבר. זמרים הולכים לבתי ספר למוזיקה, מסתובבים עם מוזיקאים, כותבים שירים, מנגנים על גיטרה או פסנתר כמו מוזיקאים, שותים ומעשנים כמו מוזיקאים אחרים, ויש להם אי-יציבות כלכלית כרונית – בדיוק כמו מוזיקאים אחרים.
אבל מצד שני, זמרים הם אולי לא לגמרי כמו מוזיקאים אחרים. הם תמיד בקידמת הבמה, אור הזרקורים תמיד עליהם. כשאנחנו מכירים להקה חדשה, סביר להניח שנלמד קודם כל את השם של הזמר, ורק הרבה אחרי זה (אם בכלל) נלמד את השם של הבסיסט והמתופף. זמרים מתלוננים לפעמים שהם קצת לא מרגישים טוב ולכן הביצועים שלהם לא טובים בכלל, בזמן שהמתופף נותן בראש עם 38 מעלות חום. ותמיד יש את התחושה הזו לפיה זמרים הם חיה קצת אחרת, נפרדת משאר המוזיקאים. אתם בטח מכירים את הבדיחה הזו על הזמרת שמחליפה נורה? היא הולכת בערך ככה:
"כמה זמרות צריך בשביל להחליף נורה?"
"רק אחת – היא רק תופסת את הנורה וכל העולם מסתובב סביבה."
בדיחה ישנה אומרת
ויש איזושהי אמת בכך – לא בזה שזמרים הם עם של סנובים (לא יותר מבסיסטים, בכל אופן), אלא ששירה זה כלי שאולי להתייחס אליו קצת אחרת. אבל שוב – זה כולה צלילים, וכמו שהפסנתרן יכול וצריך להתאמן ולדעת לנגן אקורדים וסולמות, גם הזמר צריך לדעת את זה, לא?
אז בואו נעשה רשימת כן ולא (אתם יודעים, מהסוג שתמיד אומרים לכם להכין אבל לא באמת עוזרות לקבל החלטות), וננסה להבין – האם קול זה כלי ככל הכלים, או שזה בעצם כלי מסוג אחר, ויש לנו זכות להיות פרימדונות? בחלק הראשון של הפוסט, נתרכז בחלק הראשון של השאלה – מדוע הקול שלנו הוא כלי ככל הכלים. בואו נראה:
- הקול כפוף לחוקי הפיזיקה – הקול פועל בהתאם לחוקי האווירודינמיקה והאקוסטיקה
- הקול כפוף לחוקי הפיזיולוגיה – נדרשים אימונים רבים בשביל לשלוט בו
- הקול הוא כלי מלודי – כלומר, הוא יכול להפיק רק צליל אחד בכל רגע נתון
- הקול מאפשר לנו לאלתר – ליצור מוזיקה ספונטנית, ללא הכנה
- הקול דורש טיפול של טכנאי סאונד – גם בהופעה חיה, וגם בהקלטה
בואו נצלול קצת פנימה ונראה במה מדובר:
1. הקול כפוף לחוקי הפיזיקה
זו הצהרה שמצד אחד נשמעת מובנת מאליה, ומצד שני נשמעת לא רלוונטית: "ברור, נו, זה פיזיקה, זה בכל מקום, אבל מה הקשר בכלל בעצם?" אם זו התגובה שעלתה בכם, אתם בחברה טובה.
נתחיל במובן מאליו: אנחנו רגילים לדבר על הקול שלנו במונחים רגשיים, מוזיקליים או רוחניים. אנחנו רגילים לשמוע דברים בסגנון "שחררו את הקול שלכם," או "אני שר מהלב," או "הקול האמיתי מגיע מבפנים" – וכל אלו נכונים לחלוטין. אבל לפני כל אלו, הגוף שלנו הוא עצם פיזיקלי, ובדיוק כמו אבן, מטוס או פלנטה, הוא כפוף לשלל חוקים פיזיקליים כגון כוח הכבידה, תרמודינמיקה (חום), אלקטרומגנטיות, חוקי האווירודנמיקה, וחוקי האקוסטיקה.
אמנם בניגוד לגיטרות, אנחנו לא יכולים להחזיק ביד שלנו את הכלי שלנו (כי טכנית נהיה מתים בשלב הזה), אבל בדיוק כמו כל כלי אחר, הכלי שלנו מציית לחוקים פיזיקליים ברורים. למעשה, כל אחת משלושת המערכות המפיקות את הכלי שלנו מתבססת על עקרונות פיזיקליים משלימים: מערכת הנשימה מתבססת על עקרונות האווירודינמיות, מערכת הרטט מתבסס על תורת הגלים (בעצמה נגזרת של תורת הכבידה), ומערכת התהודה מתבססת על עקרונות האקוסטיקה. הפנמה של האמת הפשוטה הזו היא צעד חשוב קדימה לקראת הבנת הקול שלנו.
בסרטון הבא תוכלו ללמוד מהו קול – כל קול, לא רק הקול האנושי – כתופעה פיזיקלית!
ואם אין לכם סבלנות להסברים טכניים, זה ממש בסדר. רק צריך לזכור שכשאנחנו שרים, אנחנו מחוללים תופעה פיזיקלית שלא שונה מכל קול אחר בטבע.
2. הקול כפוף לחוקי הפיזיולוגיה
צפו בסרטון הבא כדי ללמוד על הקשר בין אימון מוזיקלי לפעילות מוחית
ממש בקצרה – נגינה (או שירה) מאמנים לא רק את הגוף, אלא גם את רוב חלקי המוח שלנו. זו פעילות מורכבת!