כנס הווקולוגיה הראשון בישראל

אז איך היה כנס הווקולוגיה הראשון בישראל? סיכום וסרטונים

כנס הווקולוגיה הראשון בישראל
עידן ל.

עידן ל.

זמר, מוזיקאי, מורה לפיתוח קול, וקפטן

וואו תראו, פתאום הגיע סוף פברואר, ואני קולט שזמן מה לא עדכנתי את הבלוג בפוסט נוסף. בהחלט הגיע הזמן לעשות זאת, כיוון שהשבוע האחרון השבוע האחרון היה עמוס במיוחד, מרגש במיוחד, ומלא באירועים קוליים ומוזיקליים. יאללה, בואו נצלול.

על הכנס ועל ווקולוגיה כתחום מחקרי

אז ביום שישי האחרון, ה-22.2, התקיים כנס הווקולוגיה הראשון בישראל, בו שמחתי לקחת חלק. הכנס אורגן על-ידי "מרכז הקול הישראלי," יוזמה חדשה מבית ארמת ארנהיים-שרון, ווקולוגית ומורה בכירה בארץ לפיתוח קול (ואני שמח לומר – גם קולגה וחברה טובה!). הכנס התקיים בשיתוף עם ביה"ס רימון למוזיקה ברמת-השרון, וכלל סדרת הרצאות קצרות ואיכותיות של אנשי מקצועות הקול בארץ. בכנס דיברו זמרים, יוצרים, מורים לפיתוח קול, קלינאי תקשורת, ורופאי אף-אוזן-גרון – אנשי מקצוע מתחומים אותם אנו נוטים לתפוס בטעות כנפרדים. למעשה (ואם שניה נחשוב על זה, נראה שזה מובן מאליו), התחומים האלו קשורים אחד לשני באופן הדוק, שהרי כולם עוסקים באותו הדבר – הקול האנושי והאדם שסביבו.

שירלי שמחי מסבירה על מושג התמיכה

עוד נשוחח הרבה על הקשר בין התחומים הללו, אבל לכעת מספיק יהיה לומר ש"ווקולוגיה" כתחום מחקרי ומדעי מתייחס לתחומים השונים האלו כמשלימים ואף חופפים במידה מסוימת. אם ננסה רגע להבין מי אחראי על מה כאן, הרי שתפקיד רופא האף-אוזן-גרון (ליתר דיוק, הלרינגולוג, שהוא רופא אא"ג שעבר התמחות ברפואת תיבת הקול) הוא לבדוק שהמכניזם הקולי תקין וללא פציעות או פגיעות. תפקיד קלינאי התקשורת הוא לוודא שפעולת הדיבור (כלומר, קול הדיבור) נעשית ללא הפרעות פיזיולוגיות, נשימתיות, או רגשיות (ותתפלאו כמה פעמים הבעיה נעוצה בחלק השלישי). תפקיד המורה לפיתוח קול מתבסס על, ומשלים את עבודתם של השניים הקודמים, ותפקידו לפתח ולאמן את כל חלקי הקול (או במונח המקצועי – את כל הרגיסטרים של הקול). וכמובן, לפתח היבטים מוזיקליים נוספים כגון קצב, שמיעה מוזיקלית, הגשה, וכו'.

צריך לציין כאן שהמונח "ווקולוגיה" אינו רק תחום מחקר נרחב, הכולל היבטים רפואיים וטיפוליים של הקול, אלא גם משמש לציון מודל של הבנת הקול בו משתמשים זמרים ומורים לפיתוח קול. לפי המודל הזה, ניתן להבין את הקול שלנו כתוצאת פעולתן של שלוש מערכות – מערכת הנשימה (הכוח), מערכת הרטט (מקור הקול), ומערכת התהודה (הפילטר). לעוד מידע על המודל הזה, וכיצד הוא משרת אותנו בשיעורים, הקליקו כאן.

וגם אני הייתי שם, בתחנת המידע אודות חללי התהודה שלנו, או בשם הטכני "פורמנטים."

ההרצאות

כיוון שהכנס היה עמוס כל-טוב, אתמקד רק בחלק מן ההרצאות. ראשונה מבין כולם היתה ההרצאה של ארמת ארנהיים, תחת הכותרת "לראות את הקול של ביונסה." אם אתם תוהים איך אפשר "לראות" קול, אספר לכם שכיום ישנן תוכנות כגון VoceVista, המאפשרות לנתח קטעי שירה ולהציג על המסך את מאפייני הקול הספציפי אותו אנחנו שומעים,. ממש ניתן לראות אילו הרמוניות בו מודגשות יותר ואילו פחות (ואם זה נשמע לכם כמו סינית – אל דאגה, אכתוב על נושא זה בפוסט עתידי). עבורי, כזמר וכמורה, זו היתה ההרצאה המעניינת ביותר. ארמת התחילה בשאלה פשוטה: הנה ביונסה שרה קטע קצר; והנה אני שרה את אותו הקטע הקצר. שני הקטעים נשמעים שונה אחד מהשני. כיצד אוכל אני להתקרב לסאונד של ביונסה? אילו תרגילים אוכל לעשות בכדי לקבל סאונד קרוב יותר לקול של ביונסה? באמצעות שילוב של כמה תרגילים פשוטים (במקרה הזה, התנועה O וסאונד טוואנגי מוגזם), הדגימה ארמת כיצד אנחנו יכולים ליצור חללי תהודה שמדגישים תדרים דומים לאלו שמדגישה ביונסה. וכן, רואים את זה על המסך באמצעות התכונה. צפו בעצמכם:

כל ההרצאות זמינות עכשיו אונליין!

http://voicecenterisrael.org/voice-journey/

הקליקו כאן לצפייה בכל סרטוני הכנס באתר מרכז הקול הישראלי

 

אחרי ההרצאה של ארמת, הוקרנה על המסך הרצאה מוקלטת של לדה סקיירס, נציגת ארגון PAVA בארה"ב. ההרצאה עצמה היתה טכנית יתר על המידה והועברה באנגלית משפטית-טכנית. אין צורך להתעכב על הרצאה זו יותר מדי, רק אציין ש-PAVA הוא ראשי התיבות של Pan-American Vocology Association, ארגון הווקולוגיה האמריקני שנוסד על-ידי ד"ר אינגו טיטצה, מבכירי מדעני הקול בעולם. מרכז הקול הישראלי, שאני שמח לקחת חלק בפעילויותיו, אושר לאחרונה כסניף PAVA הרשמי הראשון מחוץ לארה"ב. כבוד לעושים במלאכה!

מיתרי קול בלייב? כן בבקשה!

ד"ר טלי לנדאו, רופאת אא"ג ולרינגולוגית, עלתה לבמה בכדי לבצע בדיקות סטרובוסקופיה בלייב לשלושה זמרים, ואני ביניהם. סטרובוסקופיה היא בדיקה המאפשרת לרופא לראות את מיתרי הקול בפעולה(!) באמצעות מצלמה שמוחדרת דרך חללי האף ומגיעה ממש עד מעל תיבת הקול. הבדיקה לא כואבת אך יכולה להיות לא נעימה בהתחלה – לי היא הציקה קצת בהתחלה, עד שהתרגלתי. התנדבתי מראש לניסוי ([הכנס פרסומת מהניינטיז נגד סמים כאן]) כי שמחתי על ההזדמנות לראות את מיתרי הקול שלי בפעולה, לקבל אישור מרופא שהם תקינים (חמסה חמסה), ולהדגים לאחרים. אז אמנם כשיש לך מצלמה בתוך והראש היה קצת קשה להסתכל על המסך, אבל מעניין ממש לראות כיצד המנח של תיבת הקול משתנה בין סאונד קלאסי יותר ובין סאונד של רוקנ'רול. במנח השני, של הרוקנ'רול, אפשר גם ממש לראות כיצד הסחוסים הקיתוניים (האריטנואידים) רוטטים ומפיקים סאונד מחוספס שנקרא גראול (growl), שאפשר לשמוע בסגנונות רבים.

אחרי עלו לבדיקה זמרת מצוינת עם טכניקה מדויקת (סליחה, אני לא זוכר את שמך – אם את קוראת את זה, צרי קשר!), ונדב הנדלר, זמר ומדובב מגניב שלצערי לא יצא לי לפגוש ישירות (הי נדב!). נדב הדגים גמישות קולית מרשימה, החליף בקלילות בין הקול הדיבורי שלו ובין דמות הסבתא הנודניקית שהוא מדובב, ואף הדגים "קול שריקה" (whistle voice), טכניקה המאפשרת לנו לשרוק, ממש לשרוק עם מיתרי הקול בכדי להפיק צלילים גבוהים במיוחד. ככלל, ד"ר טלי לנדאו ממליצה לכל זמר וזמרת לקבוע תור אצל לרינגולוג כשהם בריאים, לא כשיש להם קשיים וחשש ליבלות, כדי לראות ולצלם את מיתרי הקול כשהם בריאים. כך יהיה לכם בסיס להשוואה אם וכאשר, טפו טפו טפו, יתעוררו בעיות בעתיד. הקליקו כאן לראיון של ארמת ארנהיים עם ד"ר טלי לדנאו, בערוץ היוטיוב של מרכז הקול הישראלי (אני ערכתי!).

ד"ר טלי לנדאו מבצעת בדיקות סטרובוסקופיה לייב על הבמה

http://voicecenterisrael.org/voice-journey/

הקליקו כאן לצפייה בכל סרטוני הכנס באתר מרכז הקול הישראלי

ההרצאות המוזיקליות

כדי שהפוסט הזה לא יהיה באורך של יומיים, אעבור בקצרה על ההרצאות האחרות. זה לא אומר כמובן שהן היו פחות טובות או מעניינות, ואני ממליץ לכולם לצפות בכל תכני הכנס ברגע שיעלו אונליין.

במהלך הכנס עלו לבמה מאיה איזיקוביץ, זמרת ויוצרת, שסיפרה על התהליך שעברה עם הקול שלה. בעבר, כך סיפרה, חשבה שלא צריך, או לא ראוי, ללכת לפיתוח קול, כי האימונים הטכניים עלולים לגרוע או להרוס משהו ראשוני וחשוף שקיים בקול הבלתי-מיומן. זו תפיסה שהיתה נפוצה רבות בעבר, אך פחות ופחות היום. כמו הרבה דברים, גם בתפיסה הזו קיים גרעין של אמת שבמרוצת הזמן צבר סביבו המון דעות קדומות וחצאי-אמיתות. מאיה סיפרה כיצד היא איבדה את הקול לחלוטין יום אחד לקראת הופעה, והבינה שאם היא מעוניינת להמשיך ולשיר, היא צריכה לשנות תפיסה והרגלים. היא התחילה ללמוד פיתוח קול קול עם ארמת (באותה תקופה היה מדובר בטכניקת SLS, או Speech Level Singing, שגם אני למדתי זמן-מה), ולאט-לאט איפשרה למאיה למצוא שוב את קולה, הפעם ממקום בטוח יותר טכנית (ואני מנחש גם רגשית), ולחזור לנגן, לשיר, ולהופיע. מאיה אף חוגגת שחרור אלבום חגיגי בבארבי – הקליקו כאן לפרטים.

כמו כן עלו ההרכב הא-קפלה "ווקאל דודס" בניצוחו של אבנר קנר, הרכב ווקאלי של תלמידי ביה"ס רימון שביצעו כמה קטעים בסגנונות מגוונים. כיוון שהקול האנושי מסוגל להפיק כזאת קשת רחבה של צלילים, אפשר להפיק קצב, תפקידי בס, הרמוניה, ומלודיה אך ורק באמצעות שירה. נסו לעשות את זה באמצעות טרומבון ותראו מה יקרה (באמת, תנסו, אני סקרן לראות מה ייצא).

מאיה איזקוביץ על המסע הקולי שלה

הווקאל דודס בהופעה חיה

http://voicecenterisrael.org/voice-journey/

הקליקו כאן לצפייה בכל סרטוני הכנס באתר מרכז הקול הישראלי

מוריה אור, קולגה וידידה ותיקה, עלתה אחריהם, ותחת הכותרת "הקול כלול" שאלה וענתה כיצד יכולים זמרים ויוצרים לעסוק במה שמעניין אותם ועדיין לכלכל את עצמם. מוריה הציגה מודל לפיו אמן, זמר, יוצר, לומד בעצמו כמיטב יכולתו את קשת הכישורים הנדרשים כיום מכל אמן (ובקצרה, מדובר לא רק בשירה וכתיבת שירים, מדובר גם בנגינה, הקלטה, עריכת סאונד, הפקת, צילום, ועריכת וידאו, עיצוב וצילום פרומו, שיווק ברשתות חברתיות, ועוד שלל כישורים), ועל-ידי כך חוסך לעצמו חלק גדול מן ההוצאות. ואם אותו אמן מעניק את השירותים הללו לתלמידים וקולגות, הרי שהוא גם מגדיל את ההכנסות. יש המון עוד מה לדון על הנושא החשוב הזה, ואני ממליץ בחום לצפות בהרצאה של מוריה, שמציגה ואף עונה על חלק מהשאלות החשובות בהם נתקל כל זמר, אמן, או יוצר.

מוריה אור, "הקול כלול," על מודל המוזיקאי-יזם

http://voicecenterisrael.org/voice-journey/

הקליקו כאן לצפייה בכל סרטוני הכנס באתר מרכז הקול הישראלי

הרופאים והמטפלים

שלושת ההרצאות האחרונות אותן לא הזכרתי ניתנו על-ידי רופא האא"ג ד"ר יונתן להב, שהציג וסיפר על פציעות במיתרי הקול מהן סובלים זמרים, שחקנים, ומשתמשי קול מקצועיים אחרים. זה המקום לציין, כמו שהדגישו שוב שוב כל אנשי הרפואה והמקצוע שהציגו בכנס, שמשתמשי קול מקצועיים הם למעשה אתלטיים קוליים, ולכן הם זקוקים לאימונים – פיזיים ומנטליים – כמו ספורטאים מקצועיים, והם סובלים מפציעות כמו אתלטיים מקצועיים. בשורה התחתונה הדגיש ד"ר להב את החובה והאחריות של כל זמר לשמור על הכלי שלו, לתת לו לנוח כשצריך, לאמץ אורח חיים בריא (רמז: תפסיקו לעשן), ולפנות לעזרה כשיש צורך.

ד"ר יונתן להב על פציעות נפוצות במיתרי הקול

http://voicecenterisrael.org/voice-journey/

הקליקו כאן לצפייה בכל סרטוני הכנס באתר מרכז הקול הישראלי

בכנס הרצה גם יעקב ליברמן, שהציג חמישה טיפים למשתמשי הקול המקצועיים, תוך הדגמות  כיצד ניתן לשחרר מתח מתיבת הקול על-ידי עיסוי חיצוני של השרירים (אבל אל תנסו את זה לבד, צריך מישהו שיודע מה הוא עושה). כמו כן, הוא הדגיש את חשיבות ה-cool down בתום האימון או ההופעה (ההיפך מחימום, warm-up, שאנחנו עושים בתחילת אימון או לקראת ביצוע), לשחרור המתח שהצטבר במהלך השימוש. חתמה את הכנס קלינאית התקשורת פנינה ארנטל, שהסבירה על תפקידו החשוב של קלינאי התקשורת לאבחן ולפתור בעיות בשימוש בקול שאינן בהכרח נובעות מבעיה פיזית במיתרי הקול. פנינה היא אחת ממייסדות מרכז הקול הישראלי, וגם היא התראיינה לאחרונה בסדרת הראיונות "מסע בעקבות הקול." הקליקו כאן לראיון.

יעקב ליברמן עם חמישה טיפים למשתמשי קול

פנינה ארנטל על ההבדל בין טיפול קול לפיתוח קול

http://voicecenterisrael.org/voice-journey/

הקליקו כאן לצפייה בכל סרטוני הכנס באתר מרכז הקול הישראלי

הכנס הסתיים במצב רוח מרומם של כל המעורבים ורעב גדול שלי – רעב גדול לעוד ידע אודות הקול, אבל בעיקר רעב אמיתי לאוכל, כי היה כבר שישי אחה"צ ולא אכלתי לפני (ילדים, תקפידו לאכול משהו נורמלי בבוקר). הכנס הוא אירוע ראשון וחשוב במיוחד במאמץ להביא תחת קורת גג אחת את אנשי המקצוע המובילים בארץ מכל תחומי הקול. אני שמח וגאה לקחת חלק בפעולות מרכז הקול הישראלי, שהפיק ואירגן את הכנס, להמשיך בחקר התחום המגניב הזה, ולהביא לתלמידים והקוראים כמה שיותר מידע שיעזור לכם להיות זמרים ואמנים טובים יותר.

מוזמנים לבקר באתר מרכז הקול הישראלי, ולעקוב אחר הפעילות בפייסבוק וביוטיוב. פעם בחודש אנחנו מעלים לערוץ היוטיוב ראיונות עם מראוייני הכנס ושלל אנשי מקצוע מובילים. עד הפעם הבאה!

שדרו הלאה

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
Share on pocket

יאללה, בואו נתחיל

השאירו שם, מייל, וטלפון, ונחזור אליכם ממש מהר.

  • אנו שומרים על פרטיותכם. לעולם לא נעביר את המידע לצד שלישי.